Skip to content

Blog

De laadtijd van jouw webwinkel meten

22996
2
0

Bij WebwinkelKeur ontvangen we regelmatig vragen omtrent zoekmachine optimalisatie (SEO). Vandaar dat we de komende weken elke week een tip gaan geven om jouw webwinkel beter te laten scoren in Google. Vorige week hebben we het over content marketing gehad. Vandaag gaan we het hebben over de snelheid van jouw webwinkel.

De snelheid van jouw webwinkel is tegenwoordig niet alleen belangrijk voor jouw bezoekers, ook Google neemt het mee als één van de factoren die de ranking van jouw webwinkel bepaalt. In dit blog gaan we daarom in op de laadtijd en op welke manier je deze betrouwbaar kan meten.

Waarom belangrijk?

De laadtijd van je webwinkel is erg belangrijk. Niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor zoekmachine’s speelt de laadtijd van je website een grote rol. Dat heeft natuurlijk ook met elkaar te maken. Google wil dat je de website optimaliseert voor de bezoeker en zal je wanneer je dat doet dan ook belonen. Dat belonen doet Google in de vorm van het beter laten ranken van de website in de zoekresultaten of het bestraffen van langzame websites. Zo zou Google experimenten met een “slow” label in de zoekresultaten voor langzame websites.

Zoals gezegd is een snelle laadtijd van je website positief voor je bezoekers. Wanneer je de laadtijd van je website optimaliseert dan kunnen bezoekers sneller door je webwinkel navigeren zonder dat ze hierbij telkens moeten wachten. Niets is namelijk irritanter dan het telkens moeten wachten tot een pagina geladen is. Met grote concurrentie op het internet is een bezoeker dan ook al snel verdwenen wanneer de website erg traag is.

Dit betekent ten tweede dat de laadtijd erg belangrijk is voor Google. Gezien het aantal tools dat Google zelf ook beschikbaar heeft gesteld voor de optimalisatie van de laadtijd van de website en de filosofie van Google dat het internet zo snel zou moeten zijn als het bladeren door een tijdschrift, is de verwachting dat dit belang alleen maar toe zal gaan nemen. Wat het precieze effect op de zoekresultaten is, is niet direct bekend. Het is echter sterk aan te raden de snelheid van je webwinkel te optimaliseren om zo goed mogelijk gevonden te worden.

De laadtijd beïnvloed zowel het gebruikersgemak, de conversie van de webwinkel als ook de indexering binnen de zoekmachine. Genoeg redenen om de laadtijd van je webwinkel te testen en te benchmarken.

Hoe meet Google de laadtijd van de website?

Oke, de laadtijd van de website is belangrijk. Maar hoe meet Google dit eigenlijk? Google geeft aan dat ze op 2 manieren de snelheid van een website meten:

  1. Hoe een pagina op de Google zoekrobot reageert
  2. Laadtijd zoals gemeten in de Google Toolbar

Hoe een pagina op de Google zoekrobot reageert.

Google maakt gebruik van de gebruikersstatistieken van iedereen die de webpagina probeert te laden. Hierdoor worden diverse soorten netwerken meegenomen in het uiteindelijke resultaat, de een zit bijvoorbeeld op een slome verbinding (bijvoorbeeld op de wi-fi verbinding in de trein) en de ander op een high-speed connectie (bijvoorbeeld op een thuis-netwerk). De Googlebot vraagt op een dergelijke verbinding een webpagina op en meet vervolgens hoeveel tijd het kost voordat de server de webpagina weergeeft.

Laadtijd zoals gemeten in de Google toolbar.

De Google Toolbar kan nog beter meten hoe een mens de laadtijd van een pagina ervaart. De Googlebot kan bijvoorbeeld technieken zoals Flash en Javascript niet meten terwijl deze technieken wel voor extra laadtijd kunnen zorgen.

Relatieve snelheid.

Google meet en beoordeelt de relatieve snelheid van een website. Dit wil zeggen dat Google kijkt naar de snelheid van jouw website in relatie tot andere, vergelijkbare websites. Dit kan bijvoorbeeld een website uit dezelfde geografische locatie zijn. Hiermee kan Google uitsluiten dat de server of de internet provider de oorzaak is van de trage snelheid van de site.

Tools om laadtijd webwinkel te testen

Je kunt natuurlijk je webwinkel zelf bezoeken en op die manier bekijken of deze voldoende snel laad. Erg betrouwbaar is dat echter niet. Zo kan jouw webwinkel bij jou wel snel laden (bijvoorbeeld doordat de website vanuit de cache wordt opgehaald), maar bij jouw nieuwe klanten pas na lang wachten op het scherm verschijnen. Er zijn diverse tools om de laadtijd van je webwinkel wel betrouwbaar te testen, hier zetten we er 3 op een rij.

Speedtest van Pingdom
Zelf zijn we een groot fan van de Tool van Pingdom. De tool van Pingdom maakt het mogelijk om eenvoudig de snelheid van jouw webwinkel te testen. Vul de url van je webwinkel in, vergeet vervolgens niet om bij de “settings” te kiezen voor het datacenter in Amsterdam (althans wanneer je webwinkel op Nederland gericht is). Klik vervolgens op “Test now” en je ziet direct de resultaten.

In de eerste view “Waterfall” genaamd is goed te zien welke elementen er allemaal geladen worden en waar de bottleneck zit. Vooral externe items duren vaak langer om te laden. Bij Performance grade kun je vervolgens zien hoe je website relatief scoort ten opzicht van andere websites. Op basis daarvan kun je veel tips ter verbetering van de snelheid van je website zien. Bij het tabblad page Analysis is een opsomming van diverse statistieken te zien. Enkele basis zaken om rekening mee te houden:

  • Hoe groot is je page size? De eerste keer zal je bezoeker dit namelijk allemaal moeten downloaden.
  • Hoeveel requests worden er gemaakt? Hoe meer bestanden er geladen worden, hoe meer connecties er opgezet moeten worden. Hoe minder hoe beter.
  • Wat is de load time van je website? Natuurlijk; hoe sneller hoe beter. Tegenwoordig is 2 seconden hierbij toch het maximum.
  • Bekijk in Waterfall modus welke bestanden lang laden. Let hier vooral op hoe lang het balkje is.
  • Bekijk in Waterfall modus hoe lang het duurt voordat het eerste bestand geladen is. Pas na het laden van dit eerste bestand kunnen ook de overige bestanden geladen worden. Is dit lang? Dan vraagt je pagina waarschijnlijk veel rekenkracht of is de server niet optimaal ingesteld.

Gebruikt je de tool regelmatig dan kun je bij History zien hoe de laadtijd de laatste tijd is toe- of afgenomen.  In deze blog gaan we alleen in op het testen zelf, binnenkort gaan we verder in hoe de laadtijd verbetert kan worden.

Google PageSpeed Insights
Ook Google biedt diverse manieren om je webwinkel te testen. De makkelijkste is daarbij met behulp van Google PageSpeed Insights. Ook deze tool werkt weer heel eenvoudig, vul de url van je webwinkel in, klik op “Analyze” en Google geeft vervolgens diverse tips om de laadtijd van je webwinkel te verbeteren. Hierbij zijn de tips onderverdeeld in Hoge, Middelmatige en Lage prioriteit.

Google Analytics
Geen webwinkel kan zonder Google Analytics. Ook in Google Analytics is er een mogelijkheid om je laadtijd te bekijken. Dit kan via Inhoud > Sitesnelheid. Analytics meet hierbij in ongeveer 1% van de gevallen (de keren dat bezoekers de website hebben binnengehaald) de laadtijd. Hiermee is Analytics vooral bruikbaar om de prestatie van je website bij de eindgebruiker te bekijken. Ook is het mogelijk hierbij verschillende browsers te selecteren, hierbij worden alleen erg oude browsers niet ondersteund.

Ik weet mijn laadtijd, en nu?

Meten = Weten, maar wanneer je niets met deze kennis doet schiet het nog niet erg op. De verschillende tools geven zelf al suggesties voor verbetering van de laadtijd. In komende blogs willen we verder in gaan op het verbeteren van de laadtijd van je webwinkel.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *