Skip to content

Blog

Oplichting door webwinkels voorkomen

11523
3
0

 

Oplichting door professioneel uitziende webwinkels is een steeds groter probleem. Zowel voor instanties als voor consumenten is het erg moeilijk om malafide webwinkels van hun bonafide collega’s te onderscheiden. Tot het moment van de eerste gedupeerden zijn de bedrijven namelijk niet te herkennen, doordat ze gebruik maken van katvangers waarvan de gegevens misbruikt worden. Zowel een controle bij de KVK als bij registers zoals het meldpunt internet oplichting haalt in dat geval niets uit. Tevens is bewustzijn bij de consument belangrijk, zo wordt er door consumenten minder bij oplichting door webwinkels stil gestaan dan bijvoorbeeld bij Marktplaats oplichting, “de webwinkel zag er betrouwbaar uit” is een veel gehoorde uitspraak.

Als keurmerk willen we starters niet compleet uitsluiten. Toch is het voor ons ook belangrijk om maatregelen te nemen om misbruik tegen te gaan. Vandaar dat we de komende tijd een aantal extra maatregelen gaan nemen om het risico te beperken.

  • Voor risico webwinkels zullen we extra gegevens vragen waaronder KVK uittreksel + kopie identiteitsbewijs. Onder risico webwinkels vallen webwinkel welke zich bezig houden met de verkoop van consumenten elektronica (waaronder ook mobiele telefoons) & reizen.
  • In de toekomst zullen we nieuwe webwinkels eerst circa 4 maanden het aspirant lidmaatschap geven. Dit houdt in dat op de pagina een aspirant aanduiding wordt geplaatst welke aangeeft dat het om een relatief nieuwe webwinkel gaat. Na 4 maanden zonder problemen en klachten zal dit aspirant lidmaatschap automatisch worden omgezet in een volwaardig lidmaatschap.
  • Misbruik gaan we nog actiever melden en publiceren, niet alleen via onze eigen kanalen, maar ook via websites van derden.

We vinden het jammer dat dit nodig blijkt, maar de kwaliteit van het keurmerk heeft de hoogste prioriteit. We hopen dan ook dat jullie deze beslissing begrijpen.

Consumenten bewust maken
Bewustwording van de gevaren bij consumenten is erg belangrijk. We raden consumenten dan ook aan een goed onderzoek te doen naar een webwinkel. Bekijk daarbij klantervaringen en wees ook kritisch op de echtheid. Let daarbij op taalgebruik en de periode waarover de ervaringen zijn gedeeld, is het taalgebruik vaak hetzelfde of zijn de ervaringen over een zeer korte periode verzameld, dan is dit reden om extra op je hoede te zijn.

Kijk ook goed naar het aanbod van de webwinkel. Is een aanbieding bijna te mooi om waar te zijn? Dan is dit vaak ook het geval. Twijfel je of vertrouw je het niet? Koop dan elders of kies voor een veilige betaalmethode zoals achteraf betalen.

Controleer verder goed de contactinformatie. Via kvk.nl kun je het kamer van koophandel nummer van de onderneming intypen en zo de adresgegevens achterhalen. Kijk daarbij of deze overeen komen met de gegevens op de website. Kijk daarbij tevens of het genoemde bedrijf ook echt eigenaar is van de webwinkel. Staat er bij de KVK een andere website? Neem dan via die website contact op met het bedrijf en vraag na of ze de website waarop je iets wil kopen kennen. Ook een juiste KVK inschrijving is echter geen garantie dat beloftes worden nagekomen!

Staat er een keurmerk op de webwinkel? Controleer dan altijd op de website van de keurmerkhouder of de webwinkel ook echt is aangesloten bij het keurmerk. Zo is het WebwinkelKeur altijd klikbaar en verwijst het naar een WebwinkelKeur pagina met daarop de webwinkelgegevens.

Tevens zijn er diverse websites die jou helpen de betrouwbaarheid van webwinkels te beoordelen. Naast een betrouwbaar keurmerk raden we je aan om altijd de gegevens van de verkoper na te trekken via de Meldpunt Internet Oplichting Check, hier kun je o.a. de bankgegevens, e-mail, telefoonnummer en url van de webwinkel controleren. Verder raden we aan meldingen van Opgelicht?! te bekijken, te zoeken op Opgeletopinternet.nl en de WebwinkelChecker te installeren. Allemaal voorzorgsmaatregelen, maar zoals aangegeven, wanneer er nog geen gedupeerden zijn, dan zal de webwinkel ook nog niet bekend zijn bij bovenstaande instanties.

Wellicht dus wel de belangrijkste regel is om te kijken of de prijzen wel marktconform zijn. Voor een oplichter is het namelijk tijd om in korte termijn veel te verkopen voordat de webwinkel offline wordt gehaald. Dit wordt meestal bereikt door (te) lage prijzen. Is een onderneming net nieuw en kan hij toch al populaire producten (veel) goedkoper aanbieden dan bestaande ondernemingen? Vraag je dan goed af of het aanbod niet te mooi is om waar te zijn. Consumenten zien een vermelding bij een grote prijsvergelijker als Beslist al snel als een indicatie van betrouwbaarheid. Dit terwijl prijsvergelijkers vaak gebruikt worden om middels (te) goedkope prijzen klanten te trekken. Kom je zon partij tegen? Maak dan melding bij opgeletopinternet.nl op bij het keurmerk indien deze op de webwinkel vermeld staat.

Conclusie
Het spreekt voor zich dat ook wij al bovenstaande stappen doorlopen bij toelating van nieuwe leden. Dit blijft echter een momentopname, gegevens en prijzen kunnen snel gewijzigd worden en webwinkels vallen niet dagelijks door ons te controleren. Samen met de nieuwe maatregelen hopen we misbruik van het keurmerk te voorkomen. We hopen daarin voor jouw begrip en hulp waar nodig. Alvast bedankt.

 
 
Bericht delen:
LinkedIn
 

Reacties

Onlangs heb ik via hostelbookers.com een overnachting geboekt voor 17 gasten bij pathpoint cologne. Na een aanbetaling gedaan te hebben kreeg ik de melding dat ze geen groepsboekingen accepteren en dat ik via hostelbookers.com mijn aanbetaling kon terugvragen. Na contact te hebben opgenomen met hostelbookers.com werd mij verteld dat dit niet terugbetaald zou worden aangezien ze dit in hun terms and conditions hadden vermeld die je op de site ergens kunt downloaden. Pas dus op met het boeken via hostelbookers.com en bij Pathpoint cologne.

Een erg rare gang van zaken. Ze weten vooraf de boeking en accepteren die, natuurlijk mogen ze die op basis van een groepsboeking weigeren, om welke grond beroepen ze zich echter om de kosten niet terug te betalen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *